Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
4.7.2006, Eagle , aktualita
Díky ruikovi z našeho diskuzního fóra byla včera objevena jedna poměrně zajímavá věc. AMD ve svém novém dokumentu BIOS and Kernel Developer's Guide pro sockety AM2, F a S1g1 zveřejnilo informaci o tom, jak z procesoru digitální formou získat...
asdfg | 28.7.200611:59
je nova beta verzia speedfanu, kde uz to je implementovane
http:­/­/www.almico.com­/sfbetaprogram.php
hodnota sa aktualizuje kazde 3 sekundy tusim, ako vsetky ostatne teploty
Odpovědět0  0
OBR (8) | 7.7.200619:04
.. a to je dost paradoxni, kdyz je to vyvinuto pro ne, me ukazuje E6300ES teplotu obou jader 9 stupnu na frekvenci 2400Mhz ... je to kravina.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 7.7.200623:59
Protože máš dneska už starou revizi B0. Na novějších B1 to ukazuje správně.
Odpovědět0  0
P.o.o.l. | 6.7.20067:30
Mám procík Athlon64 3200+ s chladičem Zalman CNPS7000B­-Cu a při srovnání naměřené teploty programem Core Temp Beta 0.9.0.57 a SpeedFan 4.28 mi tyto dva progamy ukazují uplně stejné hodnoty plus mínus 1 stupen jak při 100%ním zatížení tak bez zatížení a i bez opožděních reakcí
Odpovědět0  0
lft | 7.7.200623:55
O kolik se to lisi, nezalezi ani tak na procesoru nebo chladici, ale na desce.
Odpovědět0  0
P.o.o.l. | 10.7.20068:26
No desku mám MSI K8N Neo2­-FX soc.939 a jak sem psal oba programy ukazuji teměř stejné hodnoty jak v kidu tak v zátěži rozdíl činí +­/­- 1 až 2 stupně Core temp ukazuje o 1­-2 stupně víc než speedfan
Odpovědět0  0
peto__ | 5.7.200616:30
Meria ok, akurat ked dam nejaku zataz, v pohode skoci aj o 20st. ­(z 30 na 50­), corecenter ukazuje max. 45, ale inak sa po ustaleni skoro zhoduju ­(+­-3st.)
Odpovědět0  0
Waffer (23) | 5.7.200612:04
AMD Athlon64 3000+ 2.01GHz Core NewCastle Socket 754 Revision DH7­-CG>42 stupnu Celsia­-dobry programek>>>
Odpovědět0  0
EmZed (9) | 5.7.20060:37
Taky chodí dobře, teploty podle zátěže 39­-46 stupňů, reaguje okamžitě. Moucha v bublinách v trayi ­- malá je OK, ve velké je teplota 0.
Odpovědět0  0
McBooCZech | 5.7.20060:26
AMD Athlon 64 3000+ ­(Winchester­) v3.1, socket 939, CPUID 0x10FF0 měří teplotu OK
Odpovědět0  0
pegy (258) | 4.7.200619:21
Funguje bez problemov :­) O 3­-4C nizsia teplota ako v CORE CENTER, EVEREST....
Odpovědět0  0
rener (1) | 4.7.200619:01
Taky funguje
0x10ffe0
Odpovědět0  0
honza22 | 4.7.200618:49
U mne Core Temp v rozmezi jim udavanych teplot od 25­-32°C hlasai teplotu o 2­-4°C mene nez hlasi ostatni programy typu speedfan, smartguardian nebo everest. Zatimco v rozsahu 32­-36°C se programy casto schoduji, nebo je odchylka pouze 1 stupen. Je tedy mozne ze u vyssich teplot bude zase core temp ukazovat vyssi hodnoty nez co hlasi deska, jako je tomu u vetsiny ostantnich. Nikdy jsem si nemyslel ze by bylo mereni pres zakladni desku nejak presne, ale ze by mohly byt odchylky jak kladne tak zaporne mne teda nikdy nenapadlo.

Jen mam stale pochybnosti o tom jak je mozne abych mel pri pokojove teplote 25,3°C teplotu procesoru v klidu 25­-26 stupnu po celych 5­-7 minut od zapnuti pocitace, po zahrati celeho systemu uz se ale ustalila na 31­-32°C.
CPUID: 0x20F71, Napeti: 1,132V
Odpovědět0  0
Ritchie83 (34) | 4.7.200619:12
Měření přes základní desku je správné. Jen se měří něco jiného ­(TCase ­) než diodou uvnitř čipu ­(TControl­). Viz http:­/­/www.amd.com­/us­-en­/assets­/content_type­/white_papers_and_tech_docs­/32559.pdf str. 40.

Kvůli Eaglovi si neodpustím citovat z téže strany: Thermal solutions should be not designed and validated using the thermal diode. Thermal solutions should be designed and validated against the case temperature specification per the methodology...
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 5.7.20060:50
Základní deska používá ke zjišťování teploty analogový výstup na pinech, které jsou uvnitř jádra napojeny na čidlo. V závislosti na teplotě se mění napětí či proud. I základní deska tedy zjišťuje teplotu v jádře, jen je nepřesná, protože kalibrace analogového výstupu bývá odfláknutá. Výstup navíc může být ovlivněn konfigurací měřícího čipu na základní desce.

Měřit TCase je zcela nemožné. TCase je totiž Temperature of Case nebo teplota obalu, v tomto případě Heat Spreaderu. Konkrétně se uvádí uprostřed Heat Spreaderu, tj. v místě, kde se chladič stýká s procesorem. Pokud má být změřena, je nutné do chladiče vyvrtat díru a umístit tam externí čidlo ­(viz příslušné thermal guides­). To ale slouží jen pokusům, jinak se to nepoužívá. Jiný způsob zjištění neexistuje.

Nepleťte si následující pojmy:
TCase ­- teplota na Heat Spreaderu
Tjunction ­- teplota na povrchu čipu bez Heat Spreaderu
Tdie ­- teplota v jádře
Odpovědět0  0
Ritchie83 (34) | 5.7.20062:07
Vyjádřil jsem se nepřesně. Hodnota měřená deskou se blíží TCase, resp. z těchto tří teplot má nejblíže k TCase, ale není to samozřejmě přímo TCase.

Stále s vámi nemohu souhlasit. Při zátěži teplota čtená z procesoru prudce vyskočí, kdežto teplota čtená z desky stoupá pozvolna, až v mém případě nakonec dosáhne hodnoty o 2,5 stupně nižší, než je teplota čtená z procesoru. Po ukončení zátěže teplota čtená z procesoru okamžitě klesna na stejnou hodnotu, kterou ukazuje deska. Poté spolu klesají, přičemž teplota čtená z desky nakonec klesne o 1,5 stupně níž než teplota čtená z procesoru. Teď mně vysvětlete, jak to ta deska dělá, pokud jen čte hodnoty z jádra procesoru a veškeré rozdíly by měly být podle vás způsobeny špatnou kalibrací?

Zapojit výstupy čidla podle referentního schématu nebude pro výrobce desek zase tak obtížný úkol. Jak myslíte, že se ­(ne­)kalibruje DTS?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 5.7.200612:23
Už jsme to přece probírali jinde ­- nepřesnost měření deskou může být způsobena tím, že čidlo je v procesoru umístěné jinde než v hot­-spot a že deska může softwarově dělat jakési klouzavé průměry ­(+ ona chybná kalibrace­). Kalibrovat DTS je jednoduché ­- stačí mít ROM paměť, do které se nahraje nějaká kompenzační tabulka na základě toho, jak se čip chová při testech ­- změří se teplota zvenku nebo pomocí infra a následně se hlášený výstup upraví­).
Odpovědět0  0
Ritchie83 (34) | 5.7.200616:26
Sice jsme to probírali jinde, ale k výsledku jsme se nedobrali.

lm_sensors čtou hodnotu teploty přes i2c­-isa sběrnici přímo z čipu w83627hf. Podle data sheet čip žádné průměrování neumí. Kde tedy k průměrování dochází? Ve zdrojových kódech jádra a lm_sensors jsem si žádného průměrování nevšiml.

Řekl bych, že diody se budou kalibrovat stejně jako doposud, tedy že bude pouze používán ekvivalent Diode Offset.

Předtím jste psal Intelu, nestálo by za námahu napsat i výrobci desek, např. ASUS, jak má na deskách se socket 939 uděláno měření teploty procesoru? Rád bych se věrohodně dozvěděl, jak to skutečně je. Velice děkuji.
Odpovědět0  0
Luděk Š. | 4.7.200618:16
CPUID 0x20F42, Socket S1g1 Core temp zátěž 50 Speedfan 72 !!!!!!!!
Odpovědět0  0
JoHnY2 | 6.7.200612:41
Stejnej model, Socket 754, Core Temp v zatezi 58, TCaseMax 49.
Reaguje to fakt neuveritelne rychle a book se mi pri burnu naproto patrne zahral.
Odpovědět0  0
lipca (2) | 4.7.200618:10
Funguje, ale nepozna spravne procesor ­(Unknown AMD64 Processor ­(Santa Rosa­)­) a navic spatne identifikuje socket ­(ukazuje AM2, pritom je to socket 939­).
Odpovědět0  0
Onjask | 4.7.200617:06
Athlon64 3200+ Venice, 0x20FF0.
Teplotu zobrazuje, zda sa, ze funguje.
Odpovědět0  0
crazyman (31) | 4.7.200613:39
zakladovka dfi nf4x infinity mi teplotu neukazuje dobre ­(znamy pripad­), core temp mi ukazuje v pokoji cca 40C ­(box chladenie ­- 50% otacky vetraku, teplota v izbe 27­-28C­) a v zatazeni s prime95 to da max 60C.. procik je taktnuty na 2600mhz
Odpovědět0  0
tgfh (69) | 4.7.200611:43
DFI LanParty UT nF4­-D ukazuje 38 C, a coretemp 30 C. Zda se mi to jako dost velky rozdil, v BIOSu mam nastevene Maximalni otacky CPU vetraku nad 45 C. kdyz dosahnu 45 C uz chladim CPU na doraz a to coretemp ukaze asi nejakych 38 C. No aspon opterona drzim pekne v chladu....
Odpovědět0  0
Butcher (3) | 4.7.200611:21
Taktéž jsem to vyskoušel, a zjištění??
V klidu: Speedfan 38
Odpovědět0  0
Butcher (3) | 4.7.200611:23
a podle core temp 42!!
v zátěži je výsledek +­- stejný,po chvíli se hodnoty téměř vyrovnají, ale core temp má okamžitou reakci!!
Odpovědět0  0
Xam | 4.7.200611:09
S Prime 95 42­-43°C ­- SpeedFan 38­-39°C
Odpovědět0  0
bYp (18) | 4.7.200610:48
Socket 754. Mereni funguje spolehlive, reaguje to rychle téměř okamžitě. SpeedFan je +­-2°C a 2­-3s opožděn ­(Epox nF3 250Gb­).
Akorát to neaktualizue nasobič.
Dotaz na autora CORE Temp­/někoho kdo to ví. Odkud program bere napětí VID?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.7.200610:55
Z registru FIDVID_Status ­(MSR C001_0042h­). Měla by to být položka Current VID. Tato položka neukazuje aktuálně dodávané napětí, ale pouze aktuální požadavek procesoru na napětí.
Odpovědět0  0
bYp (18) | 4.7.200611:01
Tak tím se to vysvětluje. Akorát je zvláštní že RMClock tuto hodnotu nastavuje při power managmentu, což mě trošku zmátlo...
Odpovědět0  0
šarik (59) | 4.7.200610:43
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
s Prime 45 stupňů. Deska ukazuje o 2­-3 sptupně víc.
Odpovědět0  0
jaluvkap (18) | 4.7.200610:40
CPUID ­- 0x20FC2
Revision ­- DH­-F2
Jede ­- deska meri o cca 6 st min
Odpovědět0  0
mirom (4) | 4.7.200610:39
CPU ID: 0x20F71
36­-38°C ­- idle
Motherboard monitor hlasi 41°C.
Odpovědět0  0
Hon_za | 4.7.200610:30
Zmineny Core Temp na AMD X2 4400+ funguje ­- vysledky podobne jako blecha2.
K mereni teploty jsem nedavno pouzil posledni build Everest, a ten ­- narozdil od SpeedFan ­- meri take novou metodou. Alespon tak usuzuji podle toho, ze teploty na Conroe velmi rychle reagovaly na zmenu zateze, stejne jako to dela Core Temp ­(ktery na non­-AMD CPUs nechodi­).
Zkusil jsem Everest i na AMD a ukazuje stejne jako Core Temp.
V tomto smyslu mi Everest prijde jako univerzalnejsi nastroj, merici spolehlive teploty jader jak na AMD, tak Intel Core 2.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.7.200610:43
Core Temp byl vytvořen pro procesory Intel Core Solo ­/ Duo a Intel Core 2 Duo ­/ Extreme, tj. na těchto čipech musí nutně fungovat. Není pravda, že by byl určen pouze pro AMD ­(mimochodem proto se taky jmenuje CORE Temp ­- podle architektury Intel Core­).
Odpovědět0  0
Hon_za | 4.7.200611:10
Aha, tak to sorry..byl mi ten nazev divny... :­-­)
Zkousel jsem ho na D 820 a tam nejel.
Tim spise plati, ze Everest je univerzalnejsi, protoze ten mi chodil jak na starych Intelech, tak na Core 2, tak na AMD.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.7.200611:14
Ehm. Ono jde jaksi o to, že digitální měření teploty má mnohem rychlejší reakční dobu a mělo by být také mnohem přesnější. Starší procesory DTS nemají, a proto na nich není možné měřit digitálně. To, že Everest ­(a SpeedFan a mnoho dalších­) dokáže zobrazit teplotu u všech čipů, není vůbec relevantní, protože tam, kde není DTS, jí musí brát z analogového čidla, které je pomalé a trpí často extrémní nepřesností.
Odpovědět0  0
Ritchie83 (34) | 4.7.200611:33
Spíš než přesnější by se měl použít výraz správnější a ani to není zcela dobře. Prostě deska a procesor měří trochu jiné věci a každý údaj se hodí v jiné situaci.

Mimochodem, to že se něco měří digitálně vůbec neznamená, že by to mělo být přesné či správné.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.7.200611:47
Předpokládáme, že DTS měření je správně kalibrované. Problém analogového je, že jeden kus procesoru je v různých deskách změřen s jinou teplotou. To se s DTS stát nemůže, a proto by mělo být měření přesnější.
Odpovědět0  0
and_rew | 4.7.200610:21
A64 3400+ sc939 DH­-E6 CPUID:0x20FF2
Odpovědět0  0
hotovson | 4.7.200610:06
CPUID 0x20f42 ­- jede
Odpovědět0  0
hanh | 4.7.200610:05
procesor na 939 ­- AM64 processor­(3000+­)revize E3.Ale program špatně rozpoznal platformu piše mi to AM2.
Odpovědět0  0
blecha2 | 4.7.20069:50
AMDX24800+
CPUID: 0x20F32

Core #1: mereni OK ­(35 ­- 53 °C dle zateze­)
Core #2: mereni OK ­(35 ­- 53 °C dle zateze­)

Zaver: funguje
Odpovědět0  0
Steven | 5.7.200619:26
Obcas mam pri stejne ­(tj. 100 procentni­) zatezi obou jader rozdil v jejich teplote 3­-4 stupne.

Je to u dualcore normalni, nebo mam radsi sundat chladic a lip nanest pastu??
Odpovědět0  0
Ruikk | 4.7.20069:39

Dodavam i utilitku pro Linuxaky

http:­/­/assembler.cz­/download­/amd_digital_temp.tar.gz

Zatim je to jenom driver. Dneska dodelam podporu pro lm­-sensors.
Dalsi diskuze o tomhle driveru v diskuzim foru v mem vlakne ;­)

Ruik
Odpovědět0  0
djWilly (32) | 4.7.20069:16
Meri ­- 34oC po OverClocku na 246*9
Odpovědět0  0
Petr Mareš (45) | 4.7.20069:16
rok starý Opteron 144 revize E4 jede
Odpovědět0  0
Honny (13) | 4.7.20068:50
a proč s tím nepřišli s velkou ­'oslavou­' jako intel? nechápu...

https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-B740BD789ECF5356C125715800778C4E.html
Odpovědět0  0
djWilly (32) | 4.7.20069:14
Intel dela ze vseho moc velke bubliny ­- aspon obcas teda.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.7.200610:30
AMD prostě neumí prodat to, co má.
Odpovědět0  0
Honny (13) | 4.7.200623:42
připomíná mi to ATi a její uvedení víceméně revolučních věcí co maj i ve starejch čipech až poté co to prohypuje nVidia... např. TrAA, HDR, počítání fyziky...
Odpovědět0  0
stevocz (33) | 4.7.20068:31
ak mi posles ikonku ktoru tam chces mat tak ti ju tam dam
Odpovědět0  0
stevocz (33) | 4.7.20069:24
tak som to skusil. Ikony mi nahradilo ale pri spusteni mi nahlasi The driverhas failed to load! Some information will not by available. Ale zda sa ze pokracuje. Ale v notebooku mam intel takze to neviem vyskusat lebo mi nahlasi ze mam intel a vypne.
Odpovědět0  0
stevocz (33) | 4.7.20069:25
mozno keby som mal zdrojak tak by to islo
Odpovědět0  0
Jakub Hegenbart | 4.7.200612:28
Hmm, nápodobně a taky mám 0x20FC2. Tak nevím, co potřebuju ke správné funkci? :­-)
Odpovědět0  0
Jakub Hegenbart | 4.7.200612:34
Odpovím si sám: Administrátorská práva. Přes runas ­/user:administrator to běží.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.7.200612:39
Ano, program potřebuje ke své činnosti nahrát SYS ovladač, protože potřebuje privilegiovanou instrukci RDMSR, kterou normální program nemůže spustit. A k zavedení SYS ovladače je zapotřebí mít administrátorská práva.
Odpovědět0  0
Jakub Hegenbart | 4.7.200615:23
Jasně. V linuxu mám na tyhle věci kernel moduly, ale tohle prostě nemá dokumentaci... ;­-­) Mohlo by to být někde uvedené, aby to nemátlo.
Odpovědět0  0
petr3 (15) | 4.7.200615:10
jestli jsem to dobre pochopil s tou ikonou, tak slo o to nejakou namalovat, nez ji pridat do aplikace ­(zobrazit jako velkou­/malou ikonu aplikace­)
Ale to uz by ­(imho­) bylo lepsi ji nepridavat jako resource, ale nacist ji ­"zvenku­", ze souboru.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.7.200615:15
Ano, přesně tak. Ikonu si do programu nahrajeme, problém je kde jí vzít.
Odpovědět0  0
stevocz (33) | 6.7.200613:11
a co tak tam dat ikonu z zo stranky AMD tak ako som to skusil ja. http:­/­/www.amd.com­/favicon.ico lepsie ako nic. Len skoda ze bez nej mi program nehlasi ziadnu chybu a ked ju tam pridam tak uz nahlasi ale zda sa ze ide dalej len nemam moznost ho odskusat.
Odpovědět0  0
willo | 4.7.20068:14
funguje...
Odpovědět0  0
SirAnthony (3) | 4.7.20068:13
Mám ještě první AMD 64 3000+ jádro NewCastle a program mi ukazuje teplotu 39°C a SpeedFan jen 36°C.
Odpovědět0  0
Bohumil Stejskal | 4.7.20067:51
jede to,ale neukazuje to jaký mám procesor ,vůbec ho to nepoznalo ­- mám Opteron 144 ­- teplota 34­" Celsia
Odpovědět0  0
Bohumil Stejskal | 4.7.20067:57
Revision ­- je prázdný chlívek, u procesoru to píše Unknown AMD64 Processor ­(Santa rosa)
Odpovědět0  0
tgfh (69) | 4.7.20068:42
Taky Opteron 144 ­- teplota: 29 C
Odpovědět0  0
nimitz | 4.7.20067:43
O.K.
Odpovědět0  0
Palec123 (12) | 4.7.200610:13
Jo dobrej programek, bohuzel me nepotesili hodnoty meho Sempronu pri pokojove teplote 25st.C

Screenshot: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Za povsimnuti stoji urceni frekvence ­(1600MHz 400x4­) :)
Odpovědět0  0
MikeXF (1) | 4.7.20067:41
Taky mi to jede Athlon64 3000 939 rev E6
Odpovědět0  0
Sunki (20) | 4.7.20067:34
unguje to bez problemov. Semprom 2500 754 rev D0.
Odpovědět0  0
Ritchie83 (34) | 4.7.20063:54
V odkazované zprávičce píšete, že u revize F nepůjde zjistit TCaseMax. To není tak úplně pravda. TCaseMax se pouze přejmenoval na TjOffset a rozšířil se o jeden bit. Jinak je jeho funkce naprosto shodná.
Odpovědět0  0
Ritchie83 (34) | 4.7.20063:17
Mám Winchester a měření teploty přes MSR funguje. Vzpomínáte si ještě na diskuzi pod článkem o měření teploty procesorů? Co tedy měří chip w83627hf? Teploty získané přes MSR a pomocí lm_sensors se totiž liší.

Není slovo ­"i­" v nadpisu zbytečné?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.